Ett bra köp är inte alltid ett schysst köp….

avatar

”Ett bra köp är inte alltid ett schysst köp” står det på stora reklamskyltar som jag ser när jag åker till jobbet. Det är stöldskyddsföreningen som uppmanar människor att tänka efter innan man köper saker på nätet. En mobiltelefon som plötsligt kostar en femtedel av sitt ursprungliga pris; är den kanske stulen? Vi får lära oss att det finns inget som heter ”god tro” längre. Så långt allt i sin ordning.

Jag läser vidare. Bredvid dessa reklamskyltar finns reklam för en stor guldsmedskedja som vill sälja smycken av guld, silver och pärlor till oss. ”… inga mellanhänder” gör tydligen att man kan sälja pärlörhängen för 149 kr.

Hmm. Jag kan inte låta bli att göra koppling mellan dessa två reklambudskap. Skulle man inte kunna påstå att det är i ”god tro” vi köper de flesta av våra varor? Vad vet vi egentligen om hur varor som vi köper är producerade? Tänker vi på att bananerna plockas av kvinnor som riskerar att bli sterila till följd av alla kemikalier som sprutas över plantagen? Tänker vi på att våra nyinköpta utslitna jeans är tillverkade av män som sandblästrar jeansen och riskerar att dö till följd av stendammslunga?

De flesta undersökningar gör gällande att många konsumenter vill avstå att köpa varor som man vet innebär faror för människan, djur eller miljö. Många konsumenter är också beredda att betala lite extra för att veta att produkten är tillverkad på ett schysst sätt, i alla fall när man svarar på frågor i en attitydundersökning. Men attityder är en sak och beteende är en annan sak. Det står klart när man som jag lyssnar till forskare och praktiker i ”CSR-branschen”. CSR = Corporate social responsibility = företagens sociala ansvar.

Hur skulle du själv göra?
Tänk att du skulle köpa en ny TV och du står och väljer mellan två olika märken. De är ungefär lika bra, men den ena kostar någon hundralapp extra. Är du beredd att välja att köpa en vara av ett företag som du har hört tillåter de anställda att organisera sig för att få schyssta löner? Eller köper du TV från det andra företaget för att det är billigare, trots att du har fått reda på att de är ett företag som i alla fall i sitt ursprungsland framhåller sig som ”fackföreningsfritt”?

För det första är sannolikheten att du överhuvudtaget känner till detta mycket liten. För det andra är nog sannolikheten ganska liten för att du (eller andra) låter något annat än TV prestanda och pris styra vilken TV du köper. Men jag bugar och bockar om du som läser detta inte håller med mig.

Men det finns sätt att göra skillnad.

Som konsument kan du ställa frågor i affären när man handlar TV, jeansen eller bananerna. Du kan t.ex. handla Fairtrade bananer eller jeans av Fairtrade-märkt bomull.

Som medborgare och facklig medlem kan du engagera dig på din arbetsplats för solidaritet mellan arbetare i andra delar av världen. Om du är fackligt förtroendevald kan du skicka frågor vidare till de representanter som sitter i bolagets styrelser.

Som medborgare kan du t.ex. ställa frågor till politiker i din kommun och lansting om hur de köper in varor och tjänster.

Som pensionssparare kan du fråga bolaget i vilka företag som man investerar dina pengar i.

Ja, alla kan vi göra något. Det finns ett härligt ordspråk som lyder:
”Ingen kan göra allt.
Men alla kan göra något.
Om alla gör något,
blir allt gjort.”