LO byter ut valaffischerna!

avatar

Nästa vecka byts som planerat LOs valaffischer ut och de nya motiven är rättvända medlemmar med text om vilken politik medlemmarna i förbunden vill ha.

Så här kan det se ut nästa vecka:

Alla behöver en trygg a-kassa.
Inte dagens orättvisa där de som sitter säkert betalar lite medan de som verkligen behöver skydd får betala extra mycket. En låg och rättvis a-kasseavgift för alla!
Det är megabra!
Rösta på socialdemokraterna den 19 september!

Här kan du ladda ner LOs kampanjmaterial!

Samtidigt som LO ligger i groparna för att byta ut affischerna så tar folkpartisten Yvonne Stein chansen att kritisera de gamla affischerna på SvD Brännpunkt. Hon tillför inget nytt till debatten utan det är samma kritik som funnits i två veckor som upprepas.

Därför är jag faktiskt förvånad över att SvD tar in texten och artikeln innehåller dessutom felaktigheter. LO är inget fackförbund utan en konfederation, eller låt oss säga paraplyorganisation, som har 14 fackförbund som medlemmar.

Sedan vinnlägger sig Yvonne inte ens om att stava LO-ordförandes förnamn rätt.

Etiketter:

20 reaktion på “LO byter ut valaffischerna!

  1. Pingback: Nerd Life Deluxe B-L-O to tha double G » Blog Archive » Legitimitetsproblem

  2. avatarDanni Efraim

    Det är intressant att ni upplyser om vilken politik medlemmarna i förbunden vill ha. Har ni tillfrågat medlemmarna? Faktum är ju att en inte helt oansenlig del av era medlemmar röstar på andra partier än (s), och en ganska stor andel faktiskt röstar på allianspartier.

    Hur tror ni de känner sig när ni felaktigt upplyser folk om vilken politik de vill ha?

  3. avatarjobnls

    Är det här inlägget i bloggen allvarligt menat?

    Det är så provocerande låg nivå på resonemangen och så frånvänt vanligt mänskligt sunt förnuft och värdighet att man undrar om bloggförfattarens perception är intakt.

  4. avatarAnders Larsson Inläggsförfattare

    Det är medlemmarna i förbunden som väljer ledamöter till LOs kongress som i sin tur fattat beslut om att LO skall stödja och samarbeta med Socialdemokraterna.

    Vilket resonemang i inlägget är det som det är låg nivå på? Att kritiken är fjorton dagar gammal eller påpekandet att texten innehåller fel?

    1. avatarFredrik Forssberg

      Det är därför jag inte är medlem 🙂
      Nu har en till fråga tillkommit – mina barn får inga jobb pga att sossepolitik fortfarande råder på arbetsmarknaden.

  5. avatarOlof Svensson

    Patetiskt! Ni klarar uppenbarligen inte att bemöta kritiken från Yvonne Stein, utan väljer istället att fokusera på några ynkliga felaktigheter som ett felstavat namn och att hon kallar LO för fackförbund.

    Om vi håller oss till själva sakfrågan som Yvonne Stein tar upp; att LOs kampanj mest liknar billig smutkastning och personangrepp. Har ni några sakliga invändningar mot Steins argumentation?

    Men det är klart, man ska nog inte förvänta sig allt för mycket saklighet från er i LO.

    En organisation som fullständigt saknar demokratisk fingertoppskänsla, som utan att blinka bidrar med kampanjarbete för (S), finansierat av medlemmarnas pengar. Trots att långt ifrån alla medlemmar röstar på (S).

    En organisation som endast motvilligt gick med att upphöra med kollektivanslutning till (S) av era medlemmar.

    En organisation som stöder trakasserier av småföretagare som inte vill skriva under kollektivavtal.

    Nej, LO bör hålla sig undan allt som har med valet att göra. Ni vet inte vad demokrati innebär.

  6. avatarJonas

    Wanja Lundby-Wedin är faktiskt folkbokförd som Vanja Lundby Vedin. Svårt att begära att andra ska veta vad som gäller.

  7. avatarAnders Larsson Inläggsförfattare

    Jag kan inte se vilken kritik i Yvonnes artikel som är ny men jag skall gärna upprepa hur LO tänkt i samband med kampanjen.

    Kampanjen är inte negativ utan kritisk. Den politik som den borgerliga regeringn fört de senaste åren är upp och ner och behöver vändas rätt. Bilderna har därför symboliskt hängts upp och ner.

    Bilderna på de borgerliga partiledarna har medvetet gjorts bleka och kalla för att symbolisera att Sverige har blivit kallt. LOs kampanj ”Kalla Sverige” (www.kallasverige.se) har samlat in många berättelser och med undersökningar visat att Sverige blivit kallt.

    Om jag varit petig när det gäller Yvonnes artikel så kan man i LOs kampanj tydligt se vilken skillnad en bokstav gör. Göran Hägglund är inte sjuk på något sätt. Däremot är det som, det anförs i kampanjen, helsjukt att 44.000 människor i år riskerar att förlora sin ersättning från sjukförsäkringen och tvingas söka jobb de ändå inte kan få. Eftersom de inte är friska.

    Varje diskussion om hur LO kan bli mer demokratiskt är välkommen och det får gärna leda till att det blir många motioner i denna frågan till LOs kongress 2012.

  8. avatarJonas

    En skillnad mellan att vara negativ och kritisk är att man bör vara konkret när man ger kritik. Gör man inte det, utan i svepande termer påstår att Sverige blivit kallt, så är man snarare negativ. Att ni dessutom så tydligt fokuserar på personer på motståndarsidan och slagord gör inte saken bättre. Hade ni fokuserat på politiken skulle jag köpa att ni var ”kritiska”. Nu är ni negativa. Och jag tror att den andra delen av er kampanj kommer vara mer lyckad av denna anledning – folk uppskattar inte gnäll på valaffischer.

  9. avatarJonatan

    Håller med Jonas! Fruktansvärt dålig stil. Tankarna bakom reklamkampanjen låter mest som ett svepskäl när man medvetet väljer att uttrycka sig med nedsättande personkritik för pengar som kommer från fackmedlemmar. Om ni är så slarviga med pengar, som att lägga dem på en så dålig reklamkampanj, vad kan man då vänta sig från er i övrigt? Dålig stil!

  10. avatarTobias Cuthbert

    Hur väl anser ni att ni företräder era medlemmar med bara 56 % som röstar på socialdemokraterna, och en fjärdedel som röstar på Alliansen?

    Vad tycker ni om att de hutlöst höga medlemsavgifterna i LO går till att stödja ett parti som många inom er organisation inte stödjer.

    Varför skulle en partipolitiskt obunden som TCO vara ett hot mot den svenska modellen? Om jag inte minns fel har Norge kapat banden.

    Anser ni att ni kan vara en organisation som arbetar för medlemmarna, nä er första prioritet är att stödja Socialdemokraterna.

    Inte skulle ni gjort en lika kritisk kampanj mot Socialdemokraterna om dom hade gjort saker som är direkt skadligt för arbetarna. Det har man ju sett förut.

  11. avatarAnders Larsson Inläggsförfattare

    Jag tycker att kampanjen ger konkreta exempel på vad som är fel med den borgerliga politiken. Att otryggare jobb är deras lösning på ungdomsarbetslösheten, att sjukförsäkrade riskerar att bli utan ersättning och tvingas söka jobb de inte kan få och att det inte satsas tillräckligt på fler jobb i välfärden.

    Sedan vet jag inte vad den nedsättande personkritiken består i när LO i kampanjen kommenterar politiken som de borgerliga partierna för.

    Argumentet för att LO stödjer och samarbetar med Socialdemokraterna är inte att en majoritet om 56%, för att använda Tobias siffror, röstar på Socialdemokraterna utan att medlemmarna i förbunden, efter att ha utsett ledamöter till kongressen som behandlat frågan, beslutat att det är detta LO skall göra.

    1. avatarLasse

      Att sätta någons bild upp och ner och skriva ”helsjukt” är alltså inte negativ personkritik? Dock är LO:s reklammakare säkert medvetna om att många läser/associerar ordet ”helsjuk” och vips: man har inte skrivit det, men man har fått fram budskapet att Göran Hägglund är helsjuk. Ändamålet (=makten) helgar som vanlig medeln i socialdemokraternas retorik.

      1. avatarAnders Larsson Inläggsförfattare

        LO har satt Görans bild upp och ner för att den politik som KD och de andra borgerliga partierna står för är upp och ner och behöver vändas rätt. Det är inget fel på Göran och jag är övertygad om att han står för den politik som KD för. Dessutom är jag övertygad om att han tål att deras politik kritiseras. Det är stor skillnad på helsjuk och helsjukt. Det finns många ord där en liten bokstav gör stor skillnad. Desto större är skillnaden för de sjuka och arbetslösa som drabbats av Alliansens politik.

  12. avatarTobias Cuthbert

    I så fall uppmanar jag alla medlemmar som inte tycker att det är ett bra beslut att lämna LO. Vare sig ni tycker att borgliga politiken är bra eller dålig, så kommer inte LO lyssna på er. Dom driver ju en Socialdemokratisk linje, så oliktänkande är inte välkomna.

    Det är knappast en demokrati om majoriteten röstar och bestämmer vilken åsikt medlemmarna ska ha.

  13. avatarNiklas Andersson

    Det bästa vore om alla som inte röstar på S, V eller MP gick ur LO med omedelbar verkan. LO är idag ett skämt skämt.

  14. avatarAnders Larsson Inläggsförfattare

    Senast idag var jag i Nacka Forum och gjorde arbetsplatsbesök tillsammans med LOs vice ordförande, Ulla Lindqvist, och representanter för Handels avdelning 20. Vi delade ut facklig information inför valet och flera av dem vi talade med på arbetsplatserna hade sett kampanjen och var positiva till den. Vass, tydlig och handlingskraftig var några av omdömena när jag frågade vad de tyckte. Handels avdelning 20 värvar också allt fler medlemmar.

    1. avatarjobnsl

      Vass och LO i samma mening verkar inte helt sunt. Problemet med kampanjen är väl uppenbart och om motsvarande kampanj skulle komma från andra sida hade det garanterat blivit liv i luckan och anmälningar till olika ombudsmän.

      Att du träffat några personer som gillar den adderar väl inte särskilt mycket till debatten. Runt 4% av befolkningen verkar ju sympatisera med SD men bara för att jag träffat några SD sympatisörer som tycker om deras nya reklamfilm så blir den ju inte per automatik bra.

      1. avatarAnders Larsson Inläggsförfattare

        Jag tycker du har rätt i att de få jag träffade i Nacka Forum inte adderar särskilt mycket till debatten. De kan bara ses som exempel.

        Så tycker jag också man skall se på den undersökning Yvonne Stein hänvisar till i sin slutreplik i SvD. När hälften av 398 tillfrågade medlemmar i LO-förbund säger att de är emot LOs sätt att föra kampanj menar hon att hälften av LOs medlemmar är emot LOs sätt att föra kampanj. Statistiskt menar jag att 200 av 1,5 miljoner medlemmar inte är mer än just exempel.

Kommentarer inaktiverade.