En viktig skjuts framåt för svensk järnväg

avatar

Idag tisdag höll regeringen presskonferens ute hos Infranord i Sundbyberg för att bland annat berätta att de föreslår en nästan 20% höjning av järnvägsunderhållet. Jättebra, det behövs som jag skrivit om i tidigare blogginlägg. Det behövs för att klara persontrafiken, för klimatet och exporten, ja det är helt nödvändigt för att svenskarna ska ha förtroende för järnvägen som ett klokt alternativ till väg, flyg och sjötransport. Därför är det förstås smart att rädda det som räddas kan, och en ökning med 20 % är ju inte direkt kaffepengar, tvärtom är det en rejäl och behövlig satsning för jobb och utveckling.

 

Men samtidigt blir man ju fundersam över att de presenterar detta förslag utan att veta hur pengarna ska styras. Ja att de ska styras genom Trafikverket det vet vi ju, men först om några veckor vet vi vad regeringen tänker när det gäller löftet om att förstatliga järnvägsunderhållet eftersom deras utredare ännu inte presenterat sina slutsatser. Så tänker de hålla löftet, eller har man hittat någon annan lösning på problemet med att staten behöver skaffa sig bättre kontroll över den svenska järnvägen? Ja det vet vi inte idag men vi väntar med spänning på förslaget.

 

För visst är det ändå tydligt att denna regering ser en framtid för tågtrafiken, så jag ska verkligen inte gnälla, det är förtvivlat viktigt att underhålla det järnvägsnät vi redan har om förtroendet för det ska kunna återskapas. Så visst är det kanon med ytterligare 620 miljoner i år och 1,24 miljarder årligen därefter, det kommer att ge järnvägen en behövlig skjuts i rätt riktning.