Ungdomars etablering på arbetsmarknaden i fokus – igen!

avatar

Ungas etablering på arbetsmarknaden är ständigt aktuellt i debatten. Att etableringsfrågorna är viktiga för LO är kanske självklart, likväl som att det för oss är viktigt att se arbetsmarknadspolitikens och utbildningspolitikens något skilda roller.

Tidigare i veckan, i onsdags (13-05-14), när Riksrevisionen presenterade sin granskningsrapport ”Ungdomars väg till arbete – individuellt stöd och matchning mot arbetsgivare” (RiR 2013:6), bloggade min kollega Oscar Ernerot om de arbetsmarknadspolitiska brister som uppmärksammas.

Ungas allvarliga etableringsproblem förklaras dock i hög grad av ett utbildningspolitiskt misslyckande. De unga som har störst svårigheter att varaktigt etablera sig på arbetsmarknaden finns bland dem som inte klarar gymnasiet.

Det har vi i LOs och LO-förbundens gemensamma utredningsprojekt Arbetsmarknaden efter krisen uppmärksammat framför allt i vår andra delrapport ”Finnes: Alltför få jobb”, i kapitel 3 (och 6).

Idag, fredag 13-05-17, presenterades delar av utredningsprojektets tredje rapport, ”Behövs: En utbildningspolitik för ungas etablering på arbetsmarknaden” på ett seminarium i LO-huset. (Du kan se seminariet i efterhand genom att klicka här.)

Vår slutsats är att vi för att komma tillrätta med det svenska skolsystemets växande problem måste sätta fokus på förskolan och grundskolan såväl som på gymnasieskolan. Just idag berörde vi framför allt rapportens kapitel 4, och vad som händer med de yrkesförberedande gymnasieprogrammen. De har i sig stor betydelse för etableringsförutsättningarna på arbetsmarknaden. Våra förslag på nödvändiga förbättringar hittar du både i rapporten (se kapitel 6 i första hand) och i vår debattartikel i DN, 13-05-17.

Väl mött och på återhörande från projektledningen (Thomas Carlén och Ulrika Vedin) och rapportens medförfattare (Thomas Hagnefur) genom undertecknad!

 

Etiketter: , , , , , , ,