Vem litar på tågen?

avatar

Ja det känns som att det inte går en dag utan rapporter om stora problem med den svenska järnvägen. Antingen står tågen stilla och trafikanter lämnas strandsatta på stationerna, eller så mullrar näringsliv och fackförbund om eftersatt underhåll, risker för nedlagda sträckor, dålig leverans, undermålig planering och en usel arbetsmiljö. För att inte tala om alla hundratals dagliga uppdateringar på sociala media om människor som inte längre litar på att komma fram i tid eftersom de oturligt nog valt tåget för sin transport. Men visst vill vi som samhälle fortfarande att människor och företag ska kunna välja tåget som ett miljövänligt alternativ? Visst vill vi det?

Själv tycker jag det är en sörja hela baletten, Trafikverket planerar ytterligare nedskärningar av järnvägsunderhållet eftersom Alliansen och SD röstade ned budgeten som skulle ha inneburit 1,24 miljarder mer till just underhåll. Dessutom ägnar verket tid och pengar som kunde gått till drift och underhåll av järnvägen till att istället samordna operatörer och underentreprenörer och att säkra att telekommunikationen och elförsörjningen ens finns på plats, när de istället kunde ha lagt resurserna på att säkra att järnvägen överhuvudtaget håller ihop.

Före valet gick socialdemokraterna ut och lovade att återförstatliga järnvägsunderhållet, ett efterlängtat besked men något som det tyvärr varit väldigt tyst om den sista tiden, även om infrastrukturministern nu pratar om att ”ökad statlig kontroll av järnvägsunderhållet är ett måste för fler jobb och ökad tillväxt”. Vad det betyder i klartext hoppas jag att vi snart får veta, precis som jag hoppas att vi snart får se att regeringen ges klartecken att lägga pengar och resurser på underhållet av järnvägen.

För det är efterlängtat kan jag tänka – av näringslivet, facken, de anställda och framförallt trafikanterna. För nu går det knappt en dag utan larmrapporter, och man kan ju undra, vem litar längre på tågen?