Alla partier vill vara Volvo!

avatar

Det var en gång en reklamfilm som förändrade allt.

Den var allt ett politiskt parti ville ha. Människor i arbete. Män som är snälla mot sina barn. Snyggt upplysta miljöer och ett budskap om att alla behövs och att vi bygger något tillsammans. I det här fallet var det en bil. Made by Sweden blev Made by People.

Jag känner många som efter den här filmen var villiga att lägga sin röst på Volvo i valet om det hade varit möjligt. Nu vill istället partierna bli så lika Volvo som möjligt för att väcka samma känsla.

Det enda innovativa partiernas filmer tillför är en speakerröst. Alla filmer avslutas på samma sätt. Vi fixar det här. Lita på oss.

Socialdemokraterna väljer den positiva känslan och använder samma typ av dramaturgi, bildval och klipptempo. En människa, en miljö, zooma ut, en annan människa, miljö, etc. allt guidat av Stefan Löfvens trygga stämma och ett budskap om ordning och reda.

Göteborgsmoderaterna utgår i det positiva innan man djupdyker i elände och kanadensiska bilbränder för att avsluta i dur men fortfarande med samma dramaturgiska modell. Måste vara svårt för dem att alla bilder på det riktiga Göteborg är så j-a vackra…

Sverigedemokraterna väljer samma typ av dramaturgi men går helt in för att svärta ner men passar på att filma Jimmie Åkesson i motljus i vackra miljöer.

Till slut måste jag visa Feministiskt initiativs film vars bildspråk är förvillande likt de andras men vars speakerröst tillför en helt annan dimension. Politik som poesi blir inte mer förvirrande än så här.

Jag vet att den politik jag vill se för Sverige bygger på att människor ska känna sig trygga. På jobbet, med att välfärden fungerar, på gator och torg. Men också att det finns lika möjligheter för alla att utvecklas. Jag vill ha trygghet för vanligt folk.

Därför avslutar jag självklart med LOs film vars utrullade fana och långsamma marsch kanske bryter en aning mot de andra filmerna men nog känner ni igen bildvalet och dramaturgin även här. Vi fixar det här. Tillsammans.

Kort sagt – en osäker väljare kommer inte att bli säkrare av de filmer som finns att tillgå men nog finns en risk att vi blir trötta på estetiken fram mot september.

/Staffan

 

Etiketter: ,