DN:s pinsamma försök till äreräddning…

avatar

Igår berättade Dagens Eko att av de 62 000 som utförsäkrats var en tredjedel (ca 22 000) deltidssjukskrivna. Idag påstår DN:s ledarsida bl.a. att det bör ses som en framgång att ett år efter utförsäkringen var 17 procent (ca 10 540) av de 62 000 ”sysselsatta”. I vilken utsträckning eller omfattning dessa arbetade känner man inte till. Inte heller har man någon aning om dessa personer arbetade redan när de utförsäkrades. Att i detta läge påstå att man bevisat att politiken varit lyckosam när det gäller att få fler långtidssjuka i arbete blir bara pinsamt.

Extra pinsamt blir det när det så tydligt framgår att DN-skribentens enda överordnade syfte tycks vara att ärerädda alliansregeringen i allmänhet och sjukförsäkringsreformen (från 2008) i synnerhet.

Efter Ekots utmärkta faktagranskning igår önskar man bara att fler journalister i framtiden känner sig manade att sätta ett kritiskt finger på de siffror, som kommer uppifrån, och sedan ställa sig frågan vad dessa siffror egentligen säger. Det skulle vår demokrati må bra av…

********************

Bloggat: Ett hjärta Rött om lögn och statistik, Göran Johansson om regeringen och sjukförsäkringen, Martin Moberg om sjukförsäkringen och siffretrixandet, Peter Johansson om Annie Lööf, Peter Högberg om ett kommunstyrelsesammanträde, Alliansfritt Sverige om siffertrixandet och sjukförsäkringen.

Press och media:  Allehanda, Arbetarbladet, Aftonbladet, Dagbladet, Dala-demokraten, Folkbladet, Smålands posten, Linköpings tidning, SVT, Dagens industri 1, 2, 3, SR, Kinda posten, DN, Värmlands folkblad, Piteå-tidningen, Dala-demokraten

4 reaktion på “DN:s pinsamma försök till äreräddning…

  1. avatarC.

    Det som gör det hela ännu värre, vad gäller DNs ledarredaktion, är följande stycke:

    ”I en rapport från Försäkringskassan granskas hur det gått för dem som omförsäkrades redan våren 2010 bekräftas riktningen. Där har 27 procent inkomster på mellan 200.000 och 300.000, över en tiondel hade deklarerade inkomster som översteg det, och hela 78 procent arbetade eller hade arbetat i större eller mindre utsträckning.”

    När man tittar i rapporten som det hänvisas till så framgår det att det här rör de 16% som vare sig återfanns på AF eller FK. I DNs ledare framstår det som att det rör hela gruppen utförsäkrade. Inte heller för den gruppen, övriga, har FK uppgett om dessa var i arbete före utförsäkringen.

    Rapporten finns här, 29 aug 2012:

    http://www.forsakringskassan.se/press

    Antingen är det enormt dålig journalistik av DNs ledarskribenter – och då borde de gå ut och rätta ledaren och faktagranska den – eller så är det medvetet vinklat.

    1. avatarKjell Rautio Inläggsförfattare

      Tack för din mycket intressanta synpunkt. Jag tittar lite närmare på dina uppgifter. Hade inte själv möjlighet under dagen att gå lika djupt in i statistiken som du gjort. Är mycket tacksam för det grävande arbete du gjort. Stämmer dina uppgifter är det mycket graverande för DN, i synnerhet när man lägger dem vid sidan av den uppgift jag reagerat på. Jag tror det finns anledning att gräva vidare i detta. Jag återkommer!

      1. avatarKjell Rautio Inläggsförfattare

        C, efter att nu haft tid att granska dina uppgifter kan jag konstatera att de stämmer. Jag delar därför din slutsats. Mycket tyder på att DN medvetet fört fram felaktiga uppgifter i syfte att vilseleda läsaren. Ett rimligt anständighetskrav som man kan ställa på DN är därför, precis som du skriver, att de på framskjuten plats i tidningen för in en rättelse.

  2. Pingback: DN:s ledaravdelning borde rätta till uppenbart felaktiga uppgifter! | LO Bloggen

Kommentarer inaktiverade.