Den 14 maj kom så det förväntade beskedet. Tågtunneln Västlänken som kommer att binda ihop pendeltågtrafiken runt Göteborg får börja byggas.
Själva bygget förväntas starta redan om två veckor, de flesta upphandlingar är klara och leverantörerna är redo att köra igång för att vara klara i slutet av 2026.
Nu är det oerhört viktigt att bygget genomförs på bästa möjliga sätt. För att minska påverkan på människors vardag men också för att de som jobbar på bygget ska ha schyssta villkor och en vettig arbetsmiljö.
När Citytunneln byggdes i Stockholm dog det en arbetare per kilometer tunnel. Bygget av Västlänken måste ha ett nollresultat.
Därför kommer vi inom berörda fackförbund och LO-distriktet att vara väldigt närvarande och aktiva under byggtiden för att undvika oseriösa arbetsgivare och dålig säkerhet.
Motståndet mot tågtunneln är stort i Göteborg. Inte minst har det blivit en symbol för att politiker inte lyssnar på allmänheten. 57% röstade emot trängselskatt i Göteborg i 2014 års folkomröstning. I populisternas agenda är det liktydigt med att 57% röstade emot Västlänken men även SOM-institutet vid Göteborgs universitet har visat ett tydligt folkligt misstroende mot projektet.
Det är egentligen inget konstigt. Ett parti i Göteborgs kommunfullmäktige har byggt hela sin existens på motståndet mot Västlänken och trängselskatten. Ett annat vill komma in i samma fullmäktige till hösten på att kanalisera samma motstånd och att samla anti-etablissemangsröster. Tror f-n att de tjänar på att hålla debatten polariserad och levande även om de vid det här laget borde inse att saken för deras del är förlorad.
Vad Västlänken kommer att betyda för Västsverige när den är klar går ju bara att gissa men om vi kan få människor att köra till tågstationer istället för att ta bilen genom Göteborg så har vi nått en bra bit på vägen mot en bättre miljö och en större arbetsmarknadsregion.