Till lo.se Sök Meny
Ny mandatperiod i EESK inledd

Ny mandatperiod i EESK inledd

Europeiska ekonomiska och sociala kommittén har just inlett sin nya femårsperiod genom sitt 600:e plenarmöte, vilket hölls i Europaparlamentets plenisal samtidigt som EUs stats- och regeringschefer samlades för toppmöte i kvarteret intill. Jag är tacksam och hedrad att åter få vara ledamot, på förslag från LO.

Vi är tolv svenska ledamöter i kommittén. Fyra är nominerade på förslag från Svenskt Näringsliv, fyra från de fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco samt fyra från övriga civilsamhällesorganisationer.

Vid detta möte har vi formerat våra olika grupper, utsett kollegor till diverse poster och uppdrag och konstituerat sammansättning av sektioner och stående arbetsgrupper. Under den kommande perioden kommer jag fortsätta att arbeta i sektionerna SOC (för sociala frågor inklusive arbetsrätt, socialförsäkring och medborgerliga frågor) och REX (EUs yttre förbindelser, såsom EUs handelsavtal och arbete i internationella organisationer). Därtill kommer jag leda arbetet i EESKs revisionskommitté som dess ordförande och den rådgivande kommittén för handelsavtalet mellan EU och Nya Zeeland.

Vid detta plenarmöte valdes irländaren Séamus Boland till kommitténs ordförande.

Bland de yttranden som antogs finns REX/602 om diplomati och funktionsnedsättning: EESK understryker att FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som antogs 2006 och trädde i kraft 2008, är en milstolpe på det diplomatiska området när det gäller kampen mot diskriminering av personer med funktionsnedsättning. I konventionen, som är det främsta internationella rättsliga instrument som skyddar rättigheterna för personer med funktionsnedsättning, fastställs grundläggande principer i fråga om bland annat icke-diskriminering, ett fullt och ändamålsenligt deltagande i samhället, tillgänglighet och lika möjligheter. EESK välkomnar de många åtgärder som unionen har vidtagit sedan den undertecknade konventionen 2011 för att se till att personer med funktionsnedsättning har samma rättigheter och möjligheter som andra. Kommittén påpekar att EU också har ställt medel till förfogande på EU-nivå för att främja inkludering av personer med funktionsnedsättning på flera områden: det sociala området, arbete, utbildning, hälsa och kultur. Vi betonar att EU också har samarbetat aktivt med icke-statliga organisationer för att utveckla och förbättra de politiska strategierna för inkludering, samla in korrekta uppgifter och öka medvetenheten om funktionsnedsättningsrelaterade frågor. EESK påpekar att Sverige, Litauen och Tyskland hör till de länder i Europa som i störst utsträckning förefaller ha införlivat konventionen. EESK rekommenderar att kommissionen antar handlingsplaner för alla former av funktionsnedsättningar, både inom och utanför EU, i linje med dem som redan finns för ungdomar och jämställdhet. EESK anser att kommissionen i större utsträckning bör samarbeta med organisationer för personer med funktionsnedsättning, inom ramen för såväl internationellt samarbete som EU:s humanitära insatser. EESK anser att varje diplomatisk delegation vid FN som arbetar med frågor med koppling till funktionsnedsättning, eller med avtal eller fördrag som kan vara av betydelse för rättigheterna för personer med funktionsnedsättning, bör åläggas att ha med minst en företrädare för en organisation för personer med funktionsnedsättning, och att respektive stat bör bära kostnaderna för detta.

NAT/965 om förordningen om europeiska kemikaliemyndigheten: EESK välkomnar förslaget till förordning om Europeiska kemikaliemyndigheten (Echa) vars syfte är att skapa en oberoende rättslig ram för att hjälpa Echa att hantera sina alltmer omfattande uppgifter på ett effektivt sätt i syfte att skydda människors hälsa och miljön. Kommittén anser att vetenskapliga bedömningar av kemikalier bör ta hänsyn till känsliga befolkningsgruppers behov i beslutsprocessen. Kommittén noterar att nyckeln till kemikaliemyndighetens framtida framgång ligger i att se till att den är oberoende och att den uppfattas som sådan när den utövar sina uppgifter och fullgör sina skyldigheter. Frågan om intressekonflikter måste också vara en central aspekt för att säkerställa bred acceptans av vetenskapliga yttranden. Vi rekommenderar att de nya förslagen möjliggör så bred tillgång som möjligt till alla dokument som innehåller kemikaliedata samt till alla andra informationskällor om kemikaliedata. EESK anser att överklagandenämnden, som består av en ordförande och två ledamöter, är alltför liten och begränsad för att på ett tillfredsställande sätt kunna hantera överklagandeärenden. Kommittén anser att överklagandenämnden måste ha en bredare sammansättning för att säkerställa rättvisa och transparens. Vi understryker att försiktighetsprincipen måste tillämpas för att skydda folkhälsan och miljön i de fall där enighet inte kan nås om skiljaktiga vetenskapliga yttranden. EESK begär att tillräckliga resurser tilldelas Echas kommittéer samt att indikatorer för leveransprecision och servicenivåstandarder införs. Kommittén rekommenderar att en permanent rådgivande panel för det civila samhället inrättas för Echas styrelse, och att dess yttranden och protokoll offentliggörs.

INT/1091 om statligt stöd för en ren industri; Kommittén välkomnar ramen för statligt stöd inom given för en ren industri som ett viktigt verktyg för att stödja utfasningen av fossila bränslen i den europeiska industrin och behålla strategiska investeringar i EU. Vi betonar vikten av att få till stånd en smidig integrering med befintliga verktyg som syftar till att säkerställa samstämmighet, undvika överlappningar och ge tydlig vägledning till berörda parter. Kommittén varnar för fragmentering på den inre marknaden på grund av olika medlemsstaters olika möjligheter att bevilja statligt stöd och anser att det bör införas mekanismer som främjar gränsöverskridande samordning och projekt som ger positiva spridningseffekter, i linje med rekommendationerna i Enrico Lettas och Mario Draghis rapporter. Det är viktigt att offentligt stöd inte får avleda uppmärksamheten från behovet av strukturella reformer av elmarknaderna på lång sikt eller behovet av åtgärder för förstärkta energinät och sammanlänkningar.

REX/605 om att stärka europeiska värden i kandidatländerna tar upp att EU:s utvidgning inte bara är en politisk och institutionell process, utan också i grund och botten en värdebaserad sådan. Arbetsmarknadens parter och civilsamhällesorganisationer spelar en avgörande roll i att stödja kandidatländernas övergång till EU:s grundläggande värden: demokrati, mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter och rättsstatsprincipen. Kommissionen uppmanas att göra följande: involvera arbetsmarknadens parter från kandidatländerna som observatörer i såväl sektorsövergripande som sektorsspecifika strukturer för social dialog på EU-nivå, strategiskt inrikta EU:s program och finansieringsinstrument på att stärka arbetsmarknadens parter och organisationer i det civila samhället och att främja partnerskap och ömsesidigt lärande mellan arbetsmarknadens parter och organisationer i det civila samhället i kandidatländerna och medlemsstaterna.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ett svar på ”Ny mandatperiod i EESK inledd”

  1. Arne Johansson skriver:

    Mycket viktigt och på tiden
    Hoppas att den får bra tänder

Prenumerera på inlägg

Ange din mailadress och få en notifikation när nya inlägg publiceras.

Loading
+

Prenumerera på inlägg

Ange din mailadress och få en notifikation när nya inlägg publiceras.

Loading