Till lo.se Sök Meny
Infrastrukturhaveriet i Västsverige fortsätter

Infrastrukturhaveriet i Västsverige fortsätter

Det blir alltmer uppenbart att regeringen behöver låna för att finansiera satsningar på infrastruktur, både av transporter och energi. Vi behöver gigantiska investeringar bara för att Västsverige ska kunna fortsätta vara en motor för tillväxt och utveckling.

Om vi börjar med järnvägar och vägar så behövs investeringarna för att göra järnvägen mellan Köpenhamn och Oslo och mellan Göteborg och Borås effektiv för persontransporter.  För att inte tala om att vi behöver kunna lita på järnvägen mellan Göteborg och Stockholm. Det bristande järnvägsunderhållet gör att dagens resor och transporter är för svåra att planera och de nödvändiga investeringar som behövs för att säkra dem är inte finansierade.

När ni är ute och åker bil i Västsverige märker ni dessutom att vägarnas kondition är alltmer tveksam och det är svårt att bli avundsjuk på de lastbilschaufförer som försöker ta sig fram. Och hur lång tid ska det ta innan E6 vid Stenungsund ska öppna igen?

Det här innebär bland annat att Nordens viktigaste transportnod, Göteborgs hamn, får sämre och sämre förutsättningar att skeppa gods ut och in i Skandinavien på ett hållbart sätt.

När det gäller energi så vet både regeringen och vi att det krävs en oerhört snabb kapacitetsutbyggnad, både av produktionen och distributionen av nyproducerad el. Göteborg kommer när batterifabriken på Hisingen kör full kapacitet förbruka dubbelt så mycket ström. Lägg till en batterifabrik i Mariestad och övrig elektrifiering så blir brådskan uppenbar.

Det snabbaste är att bygga vindkraft till havs. De projekten försenas och fördyras på grund av regeringens oförmåga att lyfta andra energislag än kärnkraft. Ofattbart nog har energiförsörjning blivit en kulturkrigsfråga.

Nästa pilsner är det Västsvenska paketet. Det är nästan så vi västsvenskar blir lite uppgivna när vi förstår att staten inte tänker skjuta till pengar trots att det är deras myndighet, Trafikverket, som ansvarar för både försening och fördyring av tågtunneln Västlänken. Tunneln ska bli klar säger de, men på bekostnad av vadå?

Samtidigt varslas byggarbetare på löpande band och bostadsproduktionen kommer snart gå ner i botten (även det till del pga. regeringens icke-politik).

Det är kort (och snällt) sagt oförståeligt varför en borgerlig näringsminister och finansminister är de som bromsar tillväxt och utveckling istället för att regeringen passar på att kompetensutveckla och investera i en infrastruktur för den gröna industrirevolution som är på väg att inträffa. Det är dags att släppa nödbromsen och istället satsa för att vara först in i framtiden.

2 svar på ”Infrastrukturhaveriet i Västsverige fortsätter”

  1. Arne Johansson skriver:

    Den handlingsförlamning som regeringen visar upp är enastående. Försvaret,polisen och inflationen verkar vara det enda dom klarar av att tänka på . Att resten av Sverige faller sönder det orkar dom inte engagera sig i.

  2. Conny Holm skriver:

    Borgliga och Sosialdemokratiska regeringar har under lång tid förstört våra investeringar genom att inte underhålla och bygga ut befintliga.
    Staten jobbar inte med balansräkning så man ser inte hur mycket värde som försvinner varje år. Skatteintäkterna från vår infrastruktur räcker väl till för både underhåll och återinvesteringar.
    I början på 80-talet var jag på Elmia i Jönköping där det introducerades ett projekt som kallades Götalandsbanan. Snabb förbindelse Stockholm-Jönköping-Göteborg. Sedan har den ältats och ältats. Det är 40 år sedan och ännu finns inget. Nu i efterhand tror jag det var lika bra eftersom vi tydligen inte har råd med underhåll. Om detta finns mycket att säga.

Prenumerera på inlägg

Ange din mailadress och få en notifikation när nya inlägg publiceras.

Loading
+

Prenumerera på inlägg

Ange din mailadress och få en notifikation när nya inlägg publiceras.

Loading