Samtidigt som den första snön faller tillsätter regeringen en ny utredning – En ämnesutformad gymnasieskola. Syftet är att göra programmen mer enhetliga, öka likvärdigheten och rusta eleverna bättre för arbetslivet eller för vidare studier.
I dag kan samma program skilja sig ganska mycket åt beroende på huvudman. Alla program innehåller gymnasiegemensamma ämnen, men sen är det upp till skolan att välja programfördjupning. Det innebär till exempel att det samhällsvetenskapliga programmet kan ha många olika inriktningar, allt från kriminologi och juridik till basket och körsång.
När utbildningen inte är sammanhållen blir det svårare för en elev att byta skola. Men även när hen ska söka sig vidare till arbete eller studier eftersom det är svårt att veta vad eleven kan när utbildningen spretar, enligt regeringen.
LO delar bilden att gymnasieutbildningarna skiljer sig åt beroende på huvudman. Regeringen menar att detta öppnar upp för elever att göra ”taktikval” för att kunna välja enklare utbildningsvägar som leder till högre betyg, medan LO snarare ser detta som ett sätt för skolor att kunna marknadsföra sina utbildningar för att få många sökande, eftersom fyllda platser leder till högre vinster för huvudmannen.
Utredningen ska se över alla program, men betoningen kommer att ligga på de högskoleförberedande eftersom de avviker mest. De yrkesförberedande utbildningarna däremot, utformas tillsammans med branscherna som tar hänsyn till arbetsmarknadsbehoven, och blir av den anledningen mer sammanhållna.
LO anser att det är avgörande att yrkesutbildningarna utvecklas i nära samarbete med arbetsmarknadens parter i respektive bransch. LO är positiva till att stärka de nationella programråden och ser gärna att Skolverket får ett tydligt uppdrag i det arbetet.
Nyligen beslutade regering att den gymnasiala utbildningen ska planeras och dimensioneras mer efter arbetsmarknadsbehoven. LO står bakom reformen, men ifrågasätter att det finns olika regler för kommunala och fristående huvudmän, där de enskilda inte har samma skyldighet att samverka. Nu ska utredningen se över detta. Det är bra. Men det gäller att ett sådant förslag går igenom i riksdagen, för senast det var uppe till beslut röstade högerpartierna emot.
För LO är det självklart att alla huvudmän måste ingå annars är risken stor att de kommunala skolorna dimensionerar ner vissa program samtidigt som de fristående ökar upp samma utbildningar. Och då blir reformen tandlös, framför allt i regioner med många friskolor.
Det är viktigt att gymnasiet fungerar för alla elever – oavsett huvudman. Och att likvärdigheten ökar. Därför behöver alla utbildningar ha ett relevant innehåll som leder till jobb eller vidare studier. Och det brådskar.