Till lo.se Sök Meny
Är det kompetensbrist eller taskiga villkor som skapar rekryteringsproblemen?

Är det kompetensbrist eller taskiga villkor som skapar rekryteringsproblemen?

För en dryg månad sen skrev jag om besöksnäringens dubbelfel i sin rekrytering. Sedan dess har följetongen fortsatt och växt till andra branscher.

Bilden är ett montage av rubriker

Stjärnkrögaren Johan Jureskogs tirader om att unga har det för bra i restaurangbranschen (Aftonbladet 28/5, låst artikel) har väckt mycket reaktioner. Bland annat Ingvar Persson på ledarplats i Aftonbladet, Anna Dahn på debattplats i Arbetet och ”krogisen” Anders Lundin på debattplats i GP. Deras slutsats liknar den jag drog för en månad sen. Att om arbetsgivarna var villiga att satsa på löner, villkor och arbetsmiljö kanske inte rekryteringsproblemen varit lika stora.

Nu kan jag uppmärksamma att liknande resonemang finns inom andra branscher. Handels chefsekonom Stefan Carlén bloggar om att det finns en enkel lösning på rekryteringsproblemen i Handelssektorn där över 20 procent av arbetsgivarna uppger att de har rekryteringsproblem. Hans enkla lösning är, inte helt oväntad:
”Bättre arbetsvillkor, fler heltider, bra scheman och högre löner skulle leda till att fler sökte sig till branschen. Svårare behöver det inte vara.”

Samma dag som Anders Lundin skriver om att det behövs bättre villkor i restaurangbranschen tangerar yrkesläraren Fabricio Gatica i debattartikeln bredvid i papperstidningen (GP 3/6) om rekryteringsproblemen i byggbranschen att arbetsmiljö och villkor för nyanställda är stora problem.

Det är orimligt att arbetsgivarnas kortsiktighet i bransch efter bransch går ut över den befintliga personalen och dessutom minskar attraktiviteten för nya människor att söka sig dit. Till branscherna ovan kan läggas vård- och omsorgsyrken som har kompetensförsörjningsbehov på en systemhotande nivå och där arbetsgivarna gör mycket lite för att förbättra villkoren. (Läs mer om detta i LOs rapport Välfärdsgapet)

Den oerhörda slutsats som måste dras av fler arbetsgivare är den som Alva Dahn drar i sin debattartikel:
”…låt mig vara tydlig. Är lönerna och de sociala avgifterna för höga för ditt företag att betala? Då har du inte råd att ha personal. Din företagsmodell funkar helt enkelt inte…”.

Även om Sverige är i ett väldigt osäkert ekonomiskt läge just nu så är det fortfarande kundernas köpkraft som måste säkra företagens hållbarhet, inte personalens dåliga villkor.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

4 svar på ”Är det kompetensbrist eller taskiga villkor som skapar rekryteringsproblemen?”

  1. Johnny Wilenstrand skriver:

    Hej!
    Varje generation borde jobba för att kommande generationer inte behöver slita ut sig eller Moder Jord. De som pratar om lathet är de som lever ett bekvämt liv.
    Mvh J.

  2. Sven Samuelsson skriver:

    Ja, alla skall dra sitt strå till stacken, men man skall ha drägliga arbetsvillkor, arbetstider, ledighetstider, semester etc. Det försöker många företag smyga sig undan med!
    Fram för ett rättvist arbetsliv för alla!

  3. Arne Johansson skriver:

    Detta problem är som sagt ett problem för arbetsgivaren och dennes girighet.
    Att den anställde inte är villig att arbeta för en dålig lön och eller dåliga villkor är arbetsgivarens ansvar och problem.

  4. Anette skriver:

    Bra inlägg!
    Det är likadant inom vårdsektorn. Låga löner, ”taskiga”schemor och mycket obekväm arbetstid., samt dålig arbetsmiljö.
    Så rekrytera i flera branscher är inte så enkelt. Det finns många arbeten med bättre villkor och då väljer de flesta de jobben istället.
    Förstår inte ens att gemene man inte förstår hur verkligheten är.

Prenumerera på inlägg

Ange din mailadress och få en notifikation när nya inlägg publiceras.

Loading
+

Prenumerera på inlägg

Ange din mailadress och få en notifikation när nya inlägg publiceras.

Loading